ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦІЯ

1 ДЕНЬ

18.08

Харківська фотографія:
минуле і сьогодення

В межах першого дня феномен Харківської школи фотографії, її провідні персоналії будуть представлені в світлі мистецтвознавчих, культурологічних, філософських досліджень українських та закордонних теоретиків, включно з молодою харківською школою, що виникла в контексті культивування рефлексії на тему фотографії, започаткованої ще в 1970-ті роки в колі групи “Врємя”. Доповіді покажуть притаманну Харківській школі фотографії експансію, яка простягається в часі і просторі.
Певне коло авторів, що склалися в Харкові, або в річищі його естетики, живуть і працюють в різних куточках світу. У своїх презентаціях спікери розкриють свої концепції щодо непересічного явища, включно з поглядами на його територіальні й хронологічні рамки.

початок об 11:00

мова – українська, російська, англійська

Модераторка – Тетяна Павлова
Лекторки та лектори:
Тетяна Павлова

"До історії Харківської школи фотографії”

Надія Бернар-Ковальчук

“Зірка Олега Мальованого в каламуті пізньорадянської естетики”

Олександра Осадча

“Відшукуючи фотографію-як-мистецтво: теоретичні погляди Юрія Рупіна в контексті офіційного дискурсу фотографії пізньорадянського періоду”

Белла Логачова

“Акціонізм у фотографії Харківської школи та нові медіа мистецтва 2000-х: галерея-лабораторія “SOSka”

Адам Мазур

“Пеніс та друзі. Придивляючись до одержимості чоловічими геніталіями в Харківській школі”

Олена Петровська

“Фотогенія революції”

Томас Шершень

“Знівечені образи історії (Борис Михайлов, Євгеній Павлов)”

Катерина Яковленко і Галина Глеба

“Місце травестії: чи був квір у харківській фотографії?”

Віталія Щелканова

“Дискурс тілесності у фотографії Ігоря Чекачкова”

Тетяна Кочубінська

“Героїчне у вразливості. Харківська фотографія кінця 1980-х – початку 2000-х”

Презентація монографії Тетяни Павлової “Український авангард: Харків”

Книга, яка розпочалася з відкриття феномену Харківської школи фотографії, реконструює історію образотворчого авангарду Харкова як потужного осередка традиційних і нових мистецьких медій, що в свій час виходили на авансцену художнього життя міста, створюючи його унікальну субкультуру.

початок о 19:00

мова – російська

2 ДЕНЬ

19.08

Між Заходом та Сходом: зв’язки українських фотографів

Другий день буде присвячений темі перетину харківських фотохудожників з колегами з-за кордону, взаємному натхненню та впливу один на одного, офіційним та неформальним зв'язкам з кураторами, галереями та фестивалями з різних кутків Європи. Презентації частково охоплюють період між війнами; час появи міжнародного сприйняття фотографії як мистецтва у 1960-1970-х роках та появи аматорських фотоклубів, які служили платформою для фотомистецтва; а також початок 1990-х років зі створенням сучасної та комерційної фотографії у країнах колишнього Радянського Союзу.

початок об 11:00

мова – англійська

Модератор – Валентин Однов’юн
Лекторки та лектори:
Федора Паркман

“Плутане прийняття української та радянської фотографії у міжвоєнній Чехословаччині”

Валентин Однов’юн

“Балтійські і українські фотографи: соціальні взаємозв’язки, візуальні інспірації”

Агне Нарушіте

”Незакінчена справа Незавершеної дисертації: Борис Михайлов та «Естетика нудьги» у Литві”

Володимир Парфенок

“Мінська та харківська фотографія 1980-90-х: віртуальні зустрічі, перетини, взаємні впливи”

Каміло Ракана

“Критичний підхід до фотографії Євгенія Павлова, представлений в ICR в Парижі в рамках виставки "Un Homme chapitre IV, La Mer Morte", листопад 2018 року. Куратор Каміло Ракана”

Крістіан Кортегард Мадсен

“Більше Менше – деконструююча фотографія Сергія Святченко”

Фей Доулінг

“Нова ілюзія: деконструкція зображення в сучасній художній фотографії”

“Останні роки СРСР: Київ, Харків, Москва” – розмова Олексія Шульгіна та Віктора Марущенка.

початок о 19.00

мова – російська

Модерує – Максим Горбацький

3 ДЕНЬ

20.08

Сучасні процеси інституціоналізації Харківської школи

Проєкт “Музей фотографії” – розмова Сергія Лебединського та Вікторії Бавикіної

початок о 12:00

мова – російська

Презентація монографії Надії Бернар-Ковальчук “Харківська школа фотографії: гра проти apparatus”

Заснована на дослідницькій роботі, проведеній в рамках мистецтвознавчої програми Університету Сорбонна, Париж, книга розкриває множинні джерела та експериментальний характер фотографічної творчості представників одного з найяскравіших феноменів українського сучасного мистецтва. В радянському андеграунді, під уламками імперії або на київських барикадах харківська фотографія вже більш як півстоліття визначається іронією, критичним поглядом на медіум та колективною дією.

початок о 14:00

мова – українська

Круглий стіл з учасниками Харківської школи фотографії

початок о 16.00

мова – російська

модерує – Олександр Ляпін

4 ДЕНЬ

21.08

Круглий стіл “Історія рухомих картинок. Нові медіа в українському сучасному мистецтві”

Захоплення новими медіа в українському сучасному мистецтві з’являється одночасно з його народженням в Україні – на початку 1990-х. Незважаючи на цей факт, майже 30-ти річна історія українського медіамистецтва досі лишається напів анекдотичною, напів забутою. Круглий стіл в рамках Харківського Фото Форуму, присвячений історії цього художнього явища стане чи не першою спробою зібрати дослідників і очевидців розвитку українського медіа арту різних поколінь та з різних регіонів України.

В рамках дискусії будуть висвітлені особливості розвитку медіа арту останніх трьох десятиліть у Харкові та Луганську (Антон Лапов), Полтаві (Антон Усанов), Києві (Олександр Соловйов, Наталя Манжалій, Надія Пригодич, Катерина Яковленко), Херсоні (Макс Афанасьєв), Одесі (Михайло Рашковецький), Львові (Богдан Шумилович), Івано-Франківську (Анатоль Звіжинський).

Круглий стіл за участю дослідників і дослідниць з різних регіонів України стане нагодою підняти питання, які давно чекають на відповіді:

Що відрізняє український медіа арт як художнє явище в цілому і в конкретних регіонах?

Чи можна взагалі говорити про український медіа арт, як про цілісне явище?

Чи є він самодостатнім явищем або ж епігоном західних і східних закордонних впливів?

Як сильно вплинули західні інституції (як, наприклад, ЦСМ Сороса) на становлення українського медіа арту та яку роль зіграли вони в цьому становленні?

Які міжрегіональні зв'язки існували у історії українського медіа арту?

Чим пояснюється маргінальний статус українського медіамистецтва в Україні та коли з’являться його профільні художні, дослідницькі та освітні інституції?

початок об 11:00

мова - українська, російська

Модераторка круглого столу – Яніна Пруденко